6-4-2015: «Βουλή των Εφήβων», Κ΄Σύνοδος, σχολικό έτος 2014-15

Το διάστημα από 19/1/2015 έως και 17/3/2015, 10 μαθητές μας της Β΄Λυκείου συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της «Βουλής των Εφήβων», Κ΄Σύνοδος.

vouli 1

Η «Βουλή των Εφήβων» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Βουλής των Ελλήνων, το οποίο διοργανώνεται από το 1995 σε ετήσια βάση σε συνεργασία με τα Υπουργεία Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου.

 

vouli 1 b

 

 Από τη Θ΄ Σύνοδο (2004) το πρόγραμμα διοργανώνεται από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία.

 

vouli 2

 

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της Β΄ τάξης Λυκείου των σχολείων της Ελλάδας, της Κύπρου, των ελληνικών σχολείων του απόδημου ελληνισμού καθώς και των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ.

Στόχος του προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών με τον τρόπο λειτουργίας του Κοινοβουλίου, αλλά και η ανάδειξη του ρόλου του πολίτη στη σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία.

Το πρόγραμμα φιλοδοξεί να προσφέρει στους μαθητές, εκτός από γνώση, βήμα για προσωπική έκφραση και δημιουργικότητα, ευκαιρία για προβληματισμό, διάλογο και συμμετοχή, έδαφος για συνεργασία.

vouli 3

Από τη ΙΘ΄ Σύνοδο της «Βουλής των Εφήβων» ξεκίνησε μια προσπάθεια ανανέωσης του προγράμματος, με την εισαγωγή αλλαγών στη διαδικασία επιλογής των «εφήβων βουλευτών», με την αξιοποίηση σε μεγάλο βαθμό των νέων τεχνολογιών, με την συνεργασία με φορείς που δραστηριοποιούνται σε ζητήματα που αφορούν στη νεολαία, όπως ο Συνήγορος του Παιδιού.

vouli 4

Τα στάδια της όλης διαδικασίας έχουν ως ακολούθως:

  • Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε λυκείου της χώρας που επιθυμεί να λάβει μέρος στο πρόγραμμα ορίζει έναν ή περισσότερους καθηγητές ως συνδέσμους του σχολείου με το πρόγραμμα. Η εγγραφή και επικοινωνία με τα σχολεία γίνεται ηλεκτρονικά μέσω της ειδικής ψηφιακής εφαρμογής.
  • Οι σύνδεσμοι καθηγητές ενημερώνονται διαδικτυακά για τους στόχους του προγράμματος και για κάθε λεπτομέρεια που αφορά στη συμμετοχή των μαθητών.
  • Οι σύνδεσμοι καθηγητές ενημερώνουν για το πρόγραμμα τους μαθητές της Β΄ τάξης του σχολείου τους κατά τμήμα σε 3 διδακτικές ώρες.
  • Με την ηλεκτρονική εγγραφή του σχολείου του κάθε μαθητής/τρια λαμβάνει έναν προσωπικό κωδικό που του/της επιτρέπει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα.
  • Η συμμετοχή των μαθητών στις διάφορες δραστηριότητες που προβλέπονται πραγματοποιείται διαδικτυακά.
  • Αφού ολοκληρωθεί το στάδιο συμμετοχών στις προβλεπόμενες δραστηριότητες, ακολουθεί ηλεκτρονική κλήρωση μέσω της οποίας επιλέγονται οι 300 τακτικοί και 300 αναπληρωματικοί «έφηβοι βουλευτές» από την Ελλάδα, την Κύπρο και τον απόδημο Ελληνισμό.
  • Οι τακτικοί «έφηβοι βουλευτές» παίρνουν μέρος στις τετραήμερες εργασίες της Συνόδου της «Βουλής των Εφήβων» που πραγματοποιούνται στην Αθήνα, στο κτήριο της Βουλής.

vouli 5

Πέρα από τις γνώσεις που απόκτησαν οι μαθητές είχαν ευκαιρία να εκφράσουν την δημιουργικότητα τους μέσω διαφόρων νέων ποικίλων δραστηριοτήτων.

Οι ειδικά σχεδιασμένες διαδικτυακές εφαρμογές για τους μαθητές χωριζόντουσαν σε υποχρεωτικές και προαιρετικές.

Α) Υποχρεωτική δραστηριότητα: «το παιχνίδι των ερωτήσεων»: εδώ οι μαθητές καλούνταν να λάβουν μέρος σε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι γνώσεων (πολλαπλής επιλογής), με ερωτήσεις γενικής παιδείας για το Κοινοβούλιο, το Σύνταγμα και το πολίτευμα, τους δημοκρατικούς θεσμούς και την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ελληνική και παγκόσμια ιστορία και γεωγραφία, την επιστήμη, τον πολιτισμό.

Η συμμετοχή των μαθητών στο παιχνίδι ήταν απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να λάβουν μέρος στην κλήρωση, η οποία πραγματοποιήθηκε κατά τη συνήθη διαδικασία των προηγούμενων χρόνων.

Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να παίξουν το παιχνίδι αρχικά από το Εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου και στη συνέχεια από όπου επιθυμούν, όσες φορές θέλουν, βελτιώνοντας κάθε φορά τις επιδόσεις τους και αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητές τους να κληρωθούν «έφηβοι βουλευτές».

vouli 6

Β) Προαιρετικές δραστηριότητες (οι μαθητές προαιρετικά συμμετείχαν σε δημιουργικές δραστηριότητες, ως εξής):

  • συνεισφορά σε blog ?ε ελεύθερο θέμα: οι μαθητές κλήθηκαν να εκθέσουν τις σκέψεις, τους προβληματισμούς αλλά και τις ιδέες τους για όποιο θέμα επιθυμούν,
  • δημιουργία παρουσίασης power point με θέμα «Ο τόπος ?ου»,
  • δημιουργία βίντεο «Γιατί θέλω να πάρω μέρος στη Βουλή των Εφήβων»,
  • παρουσίαση φωτογραφιών με θέμα «Εικόνες της σχολικής ζωής»,
  • διαμόρφωση του προφίλ της «Τάξης του 2015», δηλαδή των μαθητών που θα λάμβαναν μέρος στη φετινή «Βουλή των Εφήβων», μέσω σχετικού ερωτηματολογίου,
  • η «Βουλή των Εφήβων» κάνει? θέατρο: οι μαθητές κλήθηκαν να καταθέσουν υλικό (σκέψεις, φωτογραφίες, προϊόν έρευνας κ.λπ.) το οποίο συγκεντρώθηκε και θα «μετασχηματίστηκε» σε μια θεατρική παράσταση επινοημένου θεάτρου (divised theater), από τη θεατρική ομάδα Grasshopper Youth. Η παράσταση αυτή παρουσιάστηκε από μαθητική θεατρική ομάδα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος ?νάση, καθώς και στο πλαίσιο των παράλληλων πολιτιστικών εκδηλώσεων κατά τις εργασίες της Κ΄ Συνόδου στην Αθήνα τον Ιούλιο του 2015.

Η συμμετοχή σε κάθε μια από τις παραπάνω δραστηριότητες έδινε στους μαθητές επιπλέον «κλήρους», αύξανε δηλαδή τις πιθανότητές τους να κληρωθούν «έφηβοι βουλευτές».

vouli 8

Για το σχολικό έτος 2014-15 με το σύστημα της κλήρωσης (που πραγματοποιήθηκε στις 6-4-2015) δεν αναδείχθηκε κάποιος από τους μαθητές του σχολείου μας «έφηβος βουλευτής». Παρόλα αυτά ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική διαδικασία για όλους τους μαθητές που συμμετείχαν.

vouli 9

Υπεύθυνος σύνδεσμος καθηγητής για το 3ο ΓΕΛ Πειραιά ήταν ο κ.Χαλικιάς Δημήτριος.

Οι ενδιαφερόμενοι μαθητές μπορούν να αντλήσουν ακόμα πιο αναλυτικές πληροφορίες για το θεσμό της «Βουλής των Εφήβων» από την επίσημη ιστοσελίδα www.efivoi.gr.

vouli 10

Πρόσθετες πληροφορίες